Monday 6 August 2012

Roh Air


Sudah menjadi kelaziman dalam masyarakat melayu untuk mencari ’air penawar’ dengan berjumpa orang2 alim, ustaz2, mak2 bidan atau sesiapa sahaja yang mereka yakini seorang yang baik serta boleh dipercayai. Ini berlaku apabila anak2 kecil menangis tanpa henti, anak2 nakal & susah mendengar kata, anak2 mahu menghadapi peperiksaan dan sebagainya. Yup...terutamanya tentang perihal anak2 (termasuk juga untuk melembutkan hati isteri2 dan suami2). Maka ’air penawar’ lah yang akan dicari terlebih dahulu.

Secara logiknya pun, ubat2an moden mahupun makanan tambahan seperti vitamin nampak tidak akan memberi kesan kepada permasalahan di atas. Jadi alternatif terbaik ialah dengan mencari ’air penawar’  tersebut.


Cara penggunaan ’air penawar’ ialah; minum, sapu di kepala, sapu ke muka ataupun mandi. Setelah diberikan kepada anak2, biasanya masalah yang dihadapi itu akan menjadi semakin reda. Namun ia bergantung kepada keadaan. Untuk meredakan ‘sawan’, mungkin kita akan melihat keputusannya dengan lebih cepat. Anak2 yang sudah kepenatan menangis dan meracau tadi, setelah disapukan air penawar, maka matanya menjadi kuyu dan akhirnya mereka akan tertidur. Walaubagaimanapun, untuk melembutkan hati anak2/isteri2/suami2 yang agresif/degil/bermasalah maka usaha berterusan akan dilakukan sedikit demi sedikit sehingga Tuhan rezekikan hati yang aman dan tenang kepada mereka.

Dan sesungguhnya mengikut pegangan iktiqat ahlisunnahwaljamaah, ‘tiada daya upaya melainkan dengan izin Allah’ itu dipegang erat pada setiap perubahan yang terjadi. Air penawar hanyalah sebagai wasilah untuk menjadi asbab kepada keputusan positif yang Tuhan rezekikan kepada kita.

Disebalik air penawar itu, apakah sebenarnya sunnahtullah yang telah Tuhan tetapkan?
Dengan kata lain, bagaimanakah Roh Air memandangkan komponen utama penawar tersebut adalah air?


Mungkin ada diantara kita yang telah membaca hasil kajian tentang molekul air yang dijalankan oleh Masaru Emoto dalam bukunya “the hidden messages in water”. Beliau melakukan penelitian tentang bagaimana kekuatan air yang tercermin melalui kristal air di mana dia meneliti gambar dari kristal air dari berbagai sumber, dan hasilnya ternyata bentuk kristal antara satu tempat dengan tempat yang lainnya tidaklah sama, bahkan beliau juga meneliti pengaruh kata terhadap nasi yang dimasukkan ke dalam  bekas dan masing-masing ditulis dengan perkataan yang berbeza. Yang satu ditulis Terima Kasih dan yang lainnya ditulisi Kamu Bodoh, ternyata bekas yang ditulis kata Terima Kasih tidak basi, sedangkan yang bekas ditulis Kamu Bodoh cepat basi bahkan warnanya sudah berubah menjadi kehitaman.


Secara amnya, molekul air yang dibacakan perkataan2 yang baik akan menunjukkan bentuk kristal yang sangat cantik, jernih begitu berseri-seri. Sebaliknya, air yang diberikan kata2 yang tidak baik, maka kristalnya mempunyai bentuk yang hodoh serta berwarna suram.

Ini semua bukan magik, tetapi ia merupakan fitrah air yang ditetapkan oleh Tuhan ~ iaitu Roh Air.

Jadi, apa kaitannya diantara kajian Masaru Emoto dengan air penawar kita tadi?

Orang2 alim akan membacakan ayat2 Al Quran tertentu berserta doa keatas air – kebiasaanya air minum. Setelah proses tersebut selesai, maka air minum tersebut telah menjadi air penawar. Orang2 alim juga akan melakukan solat sunat hajat serta ibadah2 lain yang berkaitan, memohon kepada Tuhan agar mengabulkan doa2 yang dipohon. Secara fitrahnya kristal air penawar itu akan berubah menjadi bentuk yang cantik sambil membawa ‘mesej-mesej’ yang telah dibacakan di dalam doa2 tadi.


Memandangkan komponen jasad manusia itu 70% terdiri daripada air, maka dengan izin Tuhan, air penawar yang digunakan oleh seseorang tadi akan menyampaikan ‘mesej-mesej’ kepada bendalir di dalam tubuh badannya. ‘Mesej-mesej’ ini tidak lain dan tidak bukan adalah getaran gelombang harmoni lagi murni yang dapat menenangkan serta menstabilkan semula getaran gelombang tubuh badan yang sudah berkecamuk.

Molekul air zam-zam

Namun hanya Allah SWT sahajalah yang mengizinkan sesuatu perkara itu terjadi. Setiap fitrah atau sunnahtullah yang diciptakan itu pula merupakan suatu petunjuk kepada kehebatan Dia Yang Maha Mencipta.

Ya Allah, sungguh banyaknya ilmu2Mu, sungguh besarnya kekuasaanMu – ajarkanlah kami semua  pengetahuan yang bermanfaat, kami amat lemah lagi jahil….perkenanlah Ya Allah!

3 comments:

  1. Air mata juga boleh menjadi penawar...

    ReplyDelete
  2. air mata sememangnya suatu penawar anugerah dari Yang Maha Esa

    ReplyDelete
  3. Penawar yg menakjubkan....Allah...Allah...

    ReplyDelete