Sunday, 6 April 2014

Pesanan Ayah



sewaktu zaman persekolahan, ayah sering memberi pesanan2 penting untuk aku amalkan
diwaktu itu aku mendengar serta menurut saja apa2 nasihat dan penerangan yang ayah berikan

diwaktu itu juga, sudah pasti pemikiran tidak dapat lagi meneka dengan jelas apakah yang bakal terjadi keatas tanah tumpah darah dihujung dunia ini

diantara pesanan ayah ialah:

~ amalkan bacaan syahadah


kita membaca syahadah di dalam solat
namun ayah galakkan agar bacaan syahadah dilakukan diluar solat juga, bila2 masa dan dimana juga
ia sebagai amalan untuk memperkuatkan aqidah dan keimanan kepada Allah SWT dan RasulNya

~ amalkan bacaan Al Fatihah


surah Al Fatihah adalah surah yang memang selalu dibaca dalam pelbagai situasi
namun  bila ayah berpesan untuk sentiasa mengamalkannya, maka pasti ada sesuatu yang sangat penting untuk diberi perhatian
ada seorang rakan membacakan surah Al Fatihah kepada seorang rakan yang lain (yang masih hidup), lalu rakan tersebut marah dengan mengatakan bahawa dia belum mati lagi
maka rakan yang pertama itu memberi penjelasan, baca surah ni bukan hanya untuk orang yang dah meninggal dunia je.....ia sepatutnya menjadi amalan harian sebelum kita melakukan apa2 pekerjaan serta tugas sebagai wasilah memohon petunjuk & keselamatan drpd Tuhan


~ amalkan bacaan Surah Al Ikhlas


dizaman persekolahan, isu2 penggunaan nama "ALLAH" memang belum wujud lagi
namun surah Al Ilkhas harus juga diamalkan sebagai peringatan akan kekuasaan Allah sebagai Tuhan Yang Satu
jadi signifikan pesanan ayah itu hanyalah dapat dilihat setelah pihak yowtai evangelist berusaha bersungguh2 mahu menggunakan kalimah "Allah" dalam penerbitan makalah agama mereka di dalam bahasa melayu
maka sudah terang lagi bersuluh apa tujuan utama mereka mahu menggunakan kalimah tersebut iaitu menyebar-luas fahaman sesat mereka dikalangan warga tanah tua (minta dijauhkan....)
maka dengan selalu membaca surah Al Ikhlas, moga2 Tuhan sentiasa memberi keselamatan iman & aqidah kepada ummat islam di akhir zaman ini
juga untuk menangkis andaian tuhan "3 in 1" musuh yang sememangnya jauh menyimpang dari ajaran islam yang sebenarnya

~ amalkan   ayat  "Laqadjaa..."


ayat ini terkandung didalam buku himpunan doa2 mustajab yang sering diamalkan oleh orang2 tua dizaman dulu
bila kita mendengar tausiah yang berbahagia Habib Ali Zenal Abidin, beliau sering membaca ayat ini untuk menggambarkan bagaimana rindunya Nabi serta prihatinnya Baginda keatas ummat islam diakhir zaman
ayat ini ayah berpesan agar menjadi amalan sebagai wasilah untuk kita mengenang betapa Nabi Muhammad SAW itu berjuang bersungguh2 menyebarkan agama islam serta dalam menentukan agar cahaya iman itu akan dapat disampaikan kepada ummat diakhir zaman

~ amalkan selawat Nabi


dizaman dahulu, program2 berzanji, qasidah, burdah hanya dilakukan dalam kelompok yang kecil, disurau2 mahupun dalam majlis keramaian tertentu - khatam quran, cukur jambul, doa selamat dan sebagainya
ayah berpesan agar selalu berselawat kepada Nabi sebagai tanda ingatan kepada Baginda dan kerana Tuhan juga menyuruh agar kita berselawat keatas Baginda
dan dengan berkat istiqamah pengamalan yang berterusan dikalangan masyarakat melayu, maka program2 Selawat Mega, Malam Cinta Allah & Cinta Rasul mendapat sambutan yang sangat menggalakkan dan sering dilakukan ditempat2 terbuka
malahan ia telah menjadi program nasional peringat negeri dan negara yang dihadiri oleh pemimpin serta rakyat jelata dari pelbagai peringkat


Part 1 "Malam Cinta Rasul" Baling, Kedah

Part 2 " Malam Cinta Rasul " Baling, Kedah

Part 3 "Malam Cinta Rasul" Baling, Kedah

Part 4 " Malam Cinta Rasul " Di Baling, Kedah



~amalkan doa Nabi Yunus



doa ini juga terkandung didalam buku doa2 mustajab dan ianya sering menjadi amalan orang2 tua dizaman dahulu
ayah berpesan agar doa ini selalu dibaca kerana sebagai manusia terutamanya yang hidup diakhir zaman, kita tidak akan pernah terlepas daripada sering melakukan kesilapan disana-sini
doa ini adalah sebagai wasilah untuk melembutkan hati serta membuang ego kerana kita dengan rendah hati mengakui bahawa kita adalah manusia yang selalu menzalimi diri sendiri, terlalu lemah untuk mengelak dari semua godaan/cubaan/fitnah akhir zaman dan amat mengharapkan keampunan dari Tuhan serta memohon petunjukNya agar selalu diberi kekuatan untuk berubah dalam memperbaiki diri



terima kasih ayah diatas pesanan2 yang sangat berharga itu................




Saturday, 1 March 2014

Ayah




semua insan yang dilahirkan kedunia pasti mempunyai seorang ayah
walau dalam keadaan apa sekali pun, tanpa mengira status, pangkat mahupun keturunan - pasti secara fitrahnya kita wujud didunia ini dengan asbab adanya ibu dan ayah kita (kecuali Nabi Adam AS dan Nabi Isa AS)

begitu pentingnya peranan seorang ayah dalam kehidupan seorang insan kerana ia benar2 akan mencorakkan keperibadian, pemikiran dan perlakuan mereka

saya sangat sayangkan ayah
saya amat menghormati ayah
saya juga adakala takut dengan ketegasan ayah dalam beberapa perkara yang saya tidak boleh bantah sama-sekali diatas sebab2 yang rasional
saya tahu ayah telah berusaha dengan bersungguh2 bekerja keras membanting tulang empat kerat demi mencari rezeki yang halal lagi berkat untuk keluarga

ayah membuka dan meneroka tanah hutan belukar bersama datuk sewaktu mula2 datang ke kampung ditepi sungai ini demi kelangsungan hidup bersama keluarga serta saudara-mara yang lain

yupp..............ayah tinggal dikampung pedalaman, namun itu semua tidak pernah menjadi penghalang untuk ayah meneruskan perjuangan membangunkan ekonomi keluarga dengan usaha titik-peluhnya sendiri, berdikari dengan menggunakan peluang & ruang yang ada dengan sebaik2nya

ayah benar2 menggunakan kudrat tenaga yang ada, bermandi peluh, adakalanya bergenang dengan air mata, juga terpaksa berhadapan dengan luka dan darah demi mempertahankan sebuah ketabahan yang tiada tolok bandingnya membuka tanah ladang



ayah menghirup udara yang segar dengan aroma rumput yang baru ditebas, juga dari aroma tanah yang baru dicangkul - sangat menenangkan

kicauan burung, suara unggas, gemersik bunyi daun2 yang terlintuk-liuk disapa bayu dari sungai merupakan simfoni alam yang mengiringi kehidupan ayah

apakah  yang paling menggembirakan selain daripada melihat tanam-tanaman yang tumbuh subur menghijau saujana mata memandang - memberikan rezeki yang melimpah-ruah bagi sebuah keluarga yang tinggal dihujung kampung ditepi sungai

tidak pernah terasa sebarang kekurangan mahupun kesusahan kerana ayah telah menyediakan sebuah syurga kehidupan yang sangat mengujakan buat anak2 dan keluarganya menempuh hari-hari yang mendatang dengan penuh keazaman dan tekad yang kuat demi memperbaiki kehidupan keluarga


satu perkara yang aku amat hargai ialah aku benar2 dibesarkan hasil dari usaha titik-peluh ayah sendiri
itulah darah serta nafas yang sedang mengalir di dalam diriku
menjadikan aku dewasa dengan penuh keyakinan, tabah hati serta berani

ayah juga amat mementingkan pelajaranku
ayah juga yang mengajar aku mengaji al-quran
ayah juga sering berpesan agar selalu membantu orang lain

ayah tidak pernah mengongkong kehidupanku
ayah memberi sepenuh kebebasan untuk aku meneroka apa saja, mempelajari apa saja asalkan aku tidak lupa asal-usul serta sentiasa menjaga maruah diri

pada masa yang sama ayah sentiasa memantau aktiviti kehidupanku serta sentiasa memberi teguran dan nasihat agar aku tidak tersesat jalan

itulah ayah yang aku kenali serta amat hargai
aku adalah seorang  anak yang paling bertuah kerana dikurniakan ayah yang begitu terbuka fikirannya namun tegas dalam perkara2 yang penting

kenapa aku nukilkan catatan istimewa khas untuk ayah?

ini kerana aku  sedar dan insaf bahawa tidak semua insan mempunyai ayah seperti ayahku

ada insan lahir sudah tidak berayah - mungkin kerana ayahnya sudah tiada lagi disisi keluarga
ada insan yang dewasa menumpang kasih ayah orang lain - kerana mungkin menjadi anak angkat kepada seseorang
ada insan yang tidak pernah merasa kasih-sayang seorang ayah - mungkin kerana ayahnya terlalu sebuk membangunkan syarikat, selalu pergi kesana-sini tiada henti
ada insan mungkin ayahnya seorang yang garang dan bengis -tidak pernah menunjukkan kasih-sayangnya yang sebenar kepada anak2

setiap anak dikurniakan dengan ayah yang berbeza2 mengikut rezeki masing2

apakah nikmat yang paling berharga selain daripada nikmat  iman jika bukan nikmat sebuah keluarga yang bahagia ?? dikurniakan ibu dan ayah yang amat mengasihi anak2nya

semoga Tuhan sentiasa merahmati ayah, mengampunkan dosa2 ayah serta mengurniakan nikmat yang tidak terhingga kepada ayah diakhirat sana serta semoga ayah ditempatkan bersama dengan orang2 soleh



------------------------------------------------------------------------------------------------




aku juga mempunyai seorang lagi ayah

selain ayah kandung, aku mempunyai ayah yang bertaraf negarawan yang juga berhempas-pulas mengerah tenaga siang dan malam mentadbir sebuah kawasan bernama negara malaysia, menjaga maruah serta kedaulatan sebuah tanah di nusantara, membangunkan & memperkembangkan ekonomi sebuah masyarakat warisan atlantis & lemuria, mempertahankan kemakmuran serta keharmonian sebuah kehidupan di Tanah Tua

aku secara peribadi dapat  menyaksikan esak-tangis, resah-gelisah serta kemelut jiwa ayah kandung dikala berdepan cabaran serta rintangan membuka hutan-belukar serta  berdepan dengan kata-nista manusia yang suka melihat orang lain jatuh tersungkur lemah tidak berdaya menyembah bumi

namun aku tidak akan pernah melihat raut-wajah suka-duka ayah yang seorang ini dikala berhadapan dengan pelbagai dugaan mempertahankan tinggalan warisan sriwijaya kerana aku  hanya mampu memerhatikannya dari jauh sahaja

tidak akan pernah tercapai oleh kudratku untuk bersama ayah ini
dan selalu juga aku lupa akan kewujudan ayah ini
kerana ayah ini adalah seorang negarawan besar yang disegani kawan dan lawan

ayah ini menjunjung amanah dengan penuh rasa tanggungjawab demi cinta yang amat mendalam kepada agama, bangsa dan negara
dia tidak pernah kesah dengan apa yang diperkatakan oleh orang lain tentang diri peribadinya kerana maruah agama, bangsa dan negara adalah segala2nya dan lebih penting baginya

dikala ayah ini sedang memegang jawatan eksekutif tertinggi sebuah negara yang terletak ditimur
ayah ini menggunakan segala peluang yang ada untuk membangunkan tanah warisan dari kesultanan melaka




dikala kita enak diulit mimpi dimalam hari
ayah ini berfikir bagaimana mahu mengambil semula tanah-ladang beribu2 ekar dari bekas penjajah
ayah ini berfikir bagaimana mahu melepaskan negara dari cengkaman ekonomi monopoli dari bekas penjajah


dikala kita seronok berhibur menonton tv
ayah ini berfikir bagaimana mahu menukar ekonomi negara yang berasaskan pertanian kepada ekonomi yang lebih mampan berasaskan industri berteknologi tinggi
ayah ini berfikir bagaimana mahu mewujudkan sebanyak mungkin peluang pekerjaan agar kelangsungan aktiviti masyarakat akan tetap berterusan - supaya semua rakyat masing2 dapat merasa kek ekonomi negara
ayah ini berfikir bagaimana mahu belajar teknologi terkini dengan pantas daripada negara2 maju
ayah ini berfikir apakah projek2 mega yang boleh dibangunkan agar dapat memberi manfaat kepada rakyat disamping dapat menarik pelaburan asing, juga sebagai wadah untuk kita belajar teknologi tinggi daripada negara2 yang lebih maju


dikala kita bergembira berlibur bercuti di tempat2 peranginan
ayah ini berfikir apakah strategi terbaik yang perlu dilaksanakan untuk membantu negara2 islam lain yang jelas ditindas oleh kuasa2 besar
ayah ini mencari siapakah kawan & sahabat yang boleh dipercayai bagi mendapatkan bantuan & sokongan untuk membantu saudara2 islam yang masih mundur & ketinggalan
ayah ini berfikir bagaimanakah mahu berhadapan dengan tohmahan & serangan psikologi oleh musuh2 islam yang sentiasa mahu melihat umat islam & negara islam itu dipandang hina dimata masyarakat dunia


dikala kita berseronok mengikuti drama/sinetron/filem dari luar - indonesia, korea, jepun, taiwan, sepanyol....
ayah ini dilihat nampak terpaksa bersendirian dalam menghadapi pelbagai tuduhan & kata-nista yang dilemparkan oleh orang2 yang tidak senang hati dengan tindakan serta pandangannya tentang pelbagai isu
ayah ini terpaksa berdepan dengan pelbagai gelaran yang tidak enak didengar yang di berikan oleh bermacam2 orang disepanjang dia memegang tampuk tertinggi pemerintahan tanah misteri tinggalan kota gelanggi




dikala kita asyik-masyuk membaca novel2 cinta terkini
ayah ini dengan terbuka dan selamba tanpa sebarang rasa takut mahupun perasaan terancam membidas tuduhan2 buruk dan tidak berasas oleh kuasa barat terhadap maruah umat islam & negara2 islam
ayah ini dengan berani dan lantang mengutuk kekejaman israel terhadap palestine


dikala kita terkadang keliru dengan isu2 ekonomi dan tidak pasti kata2 siapa yang boleh dipercayai
ayah ini dengan tegas mengambil keputusan tidak popular mengikat nilai ringgit agar tidak menjadi pemainan penyangak mata wang
siapa  kesah akan risiko yang diambil oleh ayah ini kecuali dirinya sendiri ??
siapa  peduli jika negara tergadai ketangan musuh kecuali dirinya sendiri ??
siapa tahu bahawa orang kanannya telah mengkhianatinya kecuali dirinya sendiri??


dikala kita bersenang-lenang bersama keluarga dan rakan2
tidak ramai yang tahu akan strateginya serta diplomasinya dalam menyelesaikan isu2 negara warisan dari kerajaan2 melayu lama kerana ia adalah rahsia (hanya diketahui oleh orang2 tertentu) diwaktu itu
jadi dikebanyakan masa, masih ramai dari kita yang tidak faham akan duduk perkara sebenar sesuatu isu kerana ayah ini berpegang kepada wawasan dan tindakan yang sangat terkehadapan, yang kadang2 tidak dapat terjangkau oleh aqal fikiran kita

cuma bila ayah ini sudah kembali menjalani kehidupan sebagai rakyat biasa, maka baru kita tahu dan sedar akan perkara2 yang tidak pernah terlintas diminda selama ini
perkara2 kecil dan besar yang memberi pengaruh kepada masih wujudnya kita disini, dihari ini, ditanah paling tua di muka bumi




aku bukan tasub kepada ayah ini
ayah ini hanyalah seorang manusia biasa seperti kita
ayah ini mempunyai banyak kekurangan serta kelemahannnya sendiri
dia tidak akan pernah sempurna
dia bukan masum
dia juga seorang hamba kepada Tuhan Yang Esa
dia juga umat kepada Nabi Yang Mulia

tapi itu semua tidak akan pernah dapat digunakan sebagai alasan untuk tidak mengenang perkara2 besar yang ayah ini telah sumbangkan kepada negara warisan dari keturunan manusia yang mempunyai genetik dna paling tua didunia sebelah sini

ayah ini juga sedar dan insaf bahawa suatu hari nanti dia akan pergi mengadap Tuhan
segala perkara yang ayah ini lakukan pasti akan mendapat pengadilan yang paling sempurna dihadapan Tuhan

aku bangga mempunyai ayah ini
aku bersyukur kerana Tuhan masih memberi kesihatan yang baik kepada ayah ini sehingga kini
aku berdoa semoga ayah ini akan terus memberi sumbangan serta buah fikiran kepada agama,bangsa dan negara



------------------------------------------------------------------------------------------------
catatan oleh Rose, saya kongsikan disini
terima kasih Rose




Ya... kita ada seorang lagi ayah,
ayah yang sangat takut dan cinta kepada Allah,
ayah yang sangat rindu kepada Rasululllah
walau dinista dan dicerca dengan berbagai tuduhan
ayah yang telah berjuang menegakkan kalimah Allah,
dan menegakkan sunnnah Rasulullah
jasanya amat besar kepada seluruh umat Islam
kepada Ahlussunnah wal jamaah,
bangun ditengah malam menangis
mendoakan keselamatan kita diakhirat
juga mendoakan keselamatan ayah-ayah yang lain,
dia ayah akhirat,
ayah kita semua,
kerana jasanya ramai muslimah menutup aurat
kerana usahanya tumbuh perusahaan produk- produk makanan Islam
jerih payahnya menegakkan sistem hidup Islam
hasil cetusannya kita dapat berhibur dengan hiburan dan kebudayaan Islam
ramai yang dapat pendididkan Islam
ramai yang mendokong ekonomi Islam
secara senyap mendapat ilmu dari buku-buku karangan beliau
majalah-majalah yang mendidik dan memberi kesedaran Islam
hasil dakwahnya ramai mendapat kefahaman Islam
membina insaniah-insaniah manusia
menongkah arus melawan sistem tajaanTHH
dan banyak lagi.....



beruntungnya bangsa Melayu dan rakyat Malaysia
mendapat manfaat dari hasil pengorbanan dan perjuangan ayah-ayah ini
marilah kita doakan
Ya Allah, ampunilah dosa kami, pemimpin kami dan kedua ibu bapa kami
kasihanilah mereka sebagaimana mereka mengasihi kami sewaktu kami masih kecil, kurniakanlah kami husnul khatimah, selamatkanlah kami didunia dan di akhirat, selamatkanlah kami dari siksa api neraka.
Selawatkanlah dan selamatkanlah ke atas Nabi, keluarga dan sahabat baginda.
Maha suci Engkau ya Allah dari segala sangka jahat musuh kepada Mu
Segala Pujian bagi Allah Tuhan semesta Alam

Amin




Saturday, 18 January 2014

Lagu Hati....................Simfoni Jiwa





junior saya selalu  mempromosikan lagu2 korea kesukaanya kepada saya
dia merupakan  peminat fanatik kepada kumpulan big bang
rancangan kegemarannya pula adalah running man, dia pasti akan menghabiskan hari minggunya mengadap tv mengikuti siri running man - berhibur dengan telatah lucu dan suspen dengan aksi2 yang dibawakan oleh haha, jong kook, ji hyo, gary dll
pada 4/1/14 yang lalu - lee kwang soo iaitu salah seorang anggota running man telah tiba di malaysia, saya tak pasti sama ada junior saya  turut sama menyambut kehadiran aktor kesayangan tu

yeah.....junior saya mengharungi hari2 kedewasaanya bila mana malaysia dan dunia terkena tempias dari kepesatan berkembangan industri filem/muzik dari korea
sudah pasti k-pop menjadi sebahagian daripada input muzik/filem dalam hidupnya

saya pula tidaklah minat sangat dengan muzik korea yang kedengaran macam sama je lirik dan melodinya


saya beritahu kepada junior saya " awak tahu  tak.....sejak kecil lagi saya dah dengar lagu2 boney m dan abba......awak tahu lagu rivers of babylon, rasputen, daddy cool, dancing queen, mamma mia...???". junior saya hanya menggelengkan kepalanya

"begitu juga dengan lagu chery chery lady, brother louie,  you're my heart & you're my soul dan lain2 lagu yang sungguh superb yang dibawa oleh modern talking" ujar saya kepada junior saya

[HD] Thomas Anders (Modern Talking). Live In Concert. 2013.


yup.....sejak kecil lagi sebelum bersekolah saya dah mula dengar lagu2 sebegitu rupa. dari mana saya dapat sumbernya..??

siapa lagi kalau bukan dari big bro dan pakcik saya......hahaha
lagu2 boney m, abba dan modern talking memang sungguh sedap, rancak dan menghiburkan, mereka mempunyai angelic voice
namun  tanpa saya sedari bahawa sebenarnya sesetengah daripada lirik lagu2 tersebut mempunyai double meaning terutama rivers of babylon tu.....

itupun saya tahu dan sedar setelah membaca pendedahan rancangan illuminati oleh mistisfiles (baru2 ini)
kalau tak memang tangkap lentoklah saya dengan lagu2 tersebut
seperti juga dengan lagu madonna bertajuk  ray of light tu....saya suka, sangat sedap tapi penuh dengan subliminal message

tetapi saya bernasib baik juga, kerana pada masa yang sama perkembangan lagu2 berunsur islam mula berkumandang, jadi saya juga berpeluang mempelajari nasyid2 seperti al-maul-husna (nama2 Allah), sepohon kayu.....dan lain2 lagi daripada ustaz yang mengajar di sekolah agama pada sebelah petang


yup.....irama dan lagu merupakan hiburan jiwa dan boleh menenangkan minda

tapi sejauh manakah lagu2 tersebut serta lagu2 dari aliran mainstream yang lain dapat memberikan kelegaan jiwa dan minda yang berkekalan......??
semasa mendengar lagu.....sememangnya kita rasa terhibur.....tapi bagaimana pula selepas itu....??

dan satu persoalan yang sangat kritikal ialah................adakah lagu2 tersebut benar2 dapat membawa kita kepada mengingati Tuhan, mencintai Nabi, memberi petunjuk kepada erti kehidupan sebenar didunia.............dan satu lagi isu yang terlalu penting ialah......dapatkah ianya membantu diri kita dimahsyar, dititian sirat.....dapatkah ianya mengundang syafaat dari Nabi diakhirat kelak??

yeah....sudah jauh kita berjalan melalui liku2 kehidupan akhir zaman
sudah letih kita dihidangkan dengan santapan2 jiwa yang pelbagai
sudah banyak juga dosa lagha/lalai yang dikumpulkan


dalam kerancakan kemasukan pengaruh muzik yang sangat pelbagai kenegara ini
ada satu genre muzik yang menarik perhatian saya....yup....saya namakan sebagai genre muzik kerana ianya juga mempunyai lirik dan lagu seperti genre2 muzik yang lain




apakah genre muzik tersebut....??
ianya tidak lain dan tidak bukan ialah selawat/burdah/berzanji/maulid yang dulunya hanya dilakukan dalam majlis2 ilmu kumpulan tariqat/pengajian sufi, yang hanya dihadiri oleh ahli2 jemaah sahaja, dan tidaklah mendapat pendedahan yang meluas seperti sekarang

namun.....bila Tuhan berkehendak bahawa sesuatu itu berlaku.....maka ia pasti akan berlaku seperti yang dijanjikanNya
maka pada tahun2 mutakhir ini telah banyak majlis2 malam cinta rasul, majlis mega maulid serta majlis2 yang seumpamanya dianjurkan secara terbuka ditempat awam, yang dihadiri oleh rakyat jelata



siapa lagi jika bukan gabungan suara gemersik merdu yang berbahagia Habib Syech, kumpulan maulid haqqani dll yang sering menghiburkan kita serta mengajak kita untuk berselawat, bermaulid, berzanji dll - itulah dia genre muzik zaman kebangkitan islam untuk kali kedua.............yang Tuhan reserve untuk kita semua.....mereka seumpama wali2 songo moden yang menggunakan pendekatan lemah-lembut lagi harmoni untuk mengajak manusia2 akhir zaman kembali mencintai Tuhan dan RasulNya


Malam Cinta Rasul 2013 Stadium Badminton Kuala Lumpur Cheras Part 1)

Malam Cinta Rasul 2013 Stadium Badminton Kuala Lumpur Cheras (Part 2)

Malam Cinta Rasul 2013 Stadium Badminton Kuala Lumpur Cheras (Part 3)

Malam Cinta Rasul 2013 Stadium Badminton Kuala Lumpur Cheras (Part 4)



maka cukuplah selawat/burdah/berzanji/maulid/doa2 itu menjadi input kepada halwa telinga, bukan saja ia menghiburkan, malahan ianya boleh menjadi asbab untuk kita layak  mendapat syafaat Nabi serta pengampuan Tuhan di akhirat kelak





Friday, 10 January 2014

Apa Yang Dicari......??




saya membaca posting big bro Shahril Abdul Kadir, bila kekayaan bukanlah segala-galanya…kisah sedih jutawan muda, Dr. Richard Teo , saya tonton video the late Dr Richard Teo dan sesungguhnya ia sangat menyentuh hati dan memberi banyak pengajaran dari seseorang yang telah melalui "ups and downs of life" dan sekarang sudah pergi meninggalkan kita semua

saya terjumpa dengan transkrip ucapan Dr Richard Teo yang dikongsikan oleh Vania C
jadi saya pun kopi-pasta sepenuhnya seperti berikut untuk bacaan dan rujukan kita semua

satu perkara yang semua orang sangat tersentuh hati ialah nasihat yang ditinggalkan oleh Dr Richard Teo:
"only when we learn how to die then we learn how to live"

kita yang direzekikan lahir sebagai bangsa melayu, menganut agama Islam, beriman dengan Tuhan Yang Satu (Allah SWT) serta Nabi Yang Mulia (Muhammad SAW) serta diberi panduan melalui kitab Al Quran - sudah sewajibnya menggunakan peluang ini dengan sebaik mungkin - menghargai & mensyukuri nikmat iman dan islam yang kita perolehi. sedangkan orang lain terpaksa belajar melalui jalan yang susah dan payah untuk kenal Tuhan dalam mencari erti sebuah kehidupan yang sebenarnya



 Dr Richard Teo - very inspiring talk



(Reposted from the Malaysia Physiotherapy Students' Network Facebook Group) - by Vania C


Below is the transcript of the talk of Dr. Richard Teo, who is a 40-year-old millionaire and cosmetic surgeon with a stage-4 lung cancer but selflessly came to share with the D1 class his life experience on 19-Jan-2012. He has just passed away few days ago on 18 October 2012.

Hi good morning to all of you. My voice is a bit hoarse, so please bear with me. I thought I'll just introduce myself. My name is Richard, I'm a medical doctor. And I thought I'll just share some thoughts of my life. It's my pleasure to be invited by prof. Hopefully, it can get you thinking about how... as you pursue this.. embarking on your training to become dental surgeons, to think about other things as well.

Since young, I am a typical product of today's society. Relatively successful product that society requires.. From young, I came from a below average family. I was told by the media... and people around me that happiness is about success. And that success is about being wealthy. With this mind-set, I've always be extremely competitive, since I was young.

Not only do I need to go to the top school, I need to have success in all fields. Uniform groups, track, everything. I needed to get trophies, needed to be successful, I needed to have colours award, national colours award, everything. So I was highly competitive since young. I went on to medical school, graduated as a doctor. Some of you may know that within the medical faculty, ophthalmology is one of the most highly sought after specialities. So I went after that as well. I was given a traineeship in ophthalmology, I was also given a research scholarship by NUS to develop lasers to treat the eye.




So in the process, I was given 2 patents, one for the medical devices, and another for the lasers. And you know what, all this academic achievements did not bring me any wealth. So once I completed my bond with MOH, I decided that this is taking too long, the training in eye surgery is just taking too long. And there's lots of money to be made in the private sector. If you're aware, in the last few years, there is this rise in aesthetic medicine. Tons of money to be made there. So I decided, well, enough of staying in institution, it's time to leave. So I quit my training halfway and I went on to set up my aesthetic clinic... in town, together with a day surgery centre.

You know the irony is that people do not make heroes out average GP (general practitioner), family physicians. They don't. They make heroes out of people who are rich and famous. People who are not happy to pay $20 to see a GP, the same person have no qualms paying ten thousand dollars for a liposuction, 15 thousand dollars for a breast augmentation, and so on and so forth. So it's a no brainer isn't? Why do you want to be a gp? Become an aesthetic physician. So instead of healing the sick and ill, I decided that I'll become a glorified beautician. So, business was good, very good. It started off with waiting of one week, then became 3weeks, then one month, then 2 months, then 3 months. I was overwhelmed; there were just too many patients. Vanities are fantastic business. I employed one doctor, the second doctor, the 3rd doctor, the 4th doctor. And within the 1st year, we're already raking in millions. Just the 1st year. But never is enough because I was so obsessed with it. I started to expand into Indonesia to get all the rich Indonesian tai-tais who wouldn't blink an eye to have a procedure done. So life was really good.

So what do I do with the spare cash. How do I spend my weekends? Typically, I'll have car club gatherings. I take out my track car, with spare cash I got myself a track car. We have car club gatherings. We'll go up to Sepang in Malaysia. We'll go for car racing. And it was my life. With other spare cash, what do i do? I get myself a Ferrari. At that time, the 458 wasn't out, it's just a spider convertible, 430. This is a friend of mine, a schoolmate who is a forex trader, a banker. So he got a red one, he was wanting all along a red one, I was getting the silver one.




So what do I do after getting a car? It's time to buy a house, to build our own bungalows. So we go around looking for a land to build our own bungalows, we went around hunting. So how do i live my life? Well, we all think we have to mix around with the rich and famous. This is one of the Miss Universe. So we hang around with the beautiful, rich and famous. This by the way is an internet founder. So this is how we spend our lives, with dining and all the restaurants and Michelin Chefs you know.

So I reach a point in life that I got everything for my life. I was at the pinnacle of my career and all. That's me one year ago in the gym and I thought I was like, having everything under control and reaching the pinnacle.

Well, I was wrong. I didn't have everything under control. About last year March, I started to develop backache in the middle of nowhere. I thought maybe it was all the heavy squats I was doing. So I went to SGH, saw my classmate to do an MRI, to make sure it's not a slipped disc or anything. And that evening, he called me up and said that we found bone marrow replacement in your spine. I said, sorry what does that mean? I mean I know what it means, but I couldn't accept that. I was like “Are you serious?” I was still running around going to the gym you know. But we had more scans the next day, PET scans - positrons emission scans, they found that actually I have stage 4 terminal lung cancer. I was like "Whoa where did that come from?” It has already spread to the brain, the spine, the liver and the adrenals. And you know one moment I was there, totally thinking that I have everything under control, thinking that I've reached the pinnacle of my life. But the next moment, I have just lost it.



This is a CT scan of the lungs itself. If you look at it, every single dot there is a tumour. We call this miliaries tumour. And in fact, I have tens of thousands of them in the lungs. So, I was told that even with chemotherapy, that I'll have about 3-4months at most. Did my life come crushing on, of course it did, who wouldn't? I went into depression, of course, severe depression and I thought I had everything.

See the irony is that all these things that I have, the success, the trophies, my cars, my house and all. I thought that brought me happiness. But i was feeling really down, having severe depression. Having all these thoughts of my possessions, they brought me no joy. The thought of... You know, I can hug my Ferrari to sleep, no... No, it is not going to happen. It brought not a single comfort during my last ten months. And I thought they were, but they were not true happiness. But it wasn't. What really brought me joy in the last ten months was interaction with people, my loved ones, friends, people who genuinely care about me, they laugh and cry with me, and they are able to identify the pain and suffering I was going through. That brought joy to me, happiness. None of the things I have, all the possessions, and I thought those were supposed to bring me happiness. But it didn't, because if it did, I would have felt happy think about it, when I was feeling most down..


You know the classical Chinese New Year that is coming up. In the past, what do I do? Well, I will usually drive my flashy car to do my rounds, visit my relatives, to show it off to my friends. And I thought that was joy, you know. I thought that was really joy. But do you really think that my relatives and friends, whom some of them have difficulty trying to make ends meet, that will truly share the joy with me? Seeing me driving my flashy car and showing off to them? No, no way. They won’t be sharing joy with me. They were having problems trying to make ends meet, taking public transport. In fact i think, what I have done is more like you know, making them envious, jealous of all I have. In fact, sometimes even hatred.

Those are what we call objects of envy. I have them, I show them off to them and I feel it can fill my own pride and ego. That didn't bring any joy to these people, to my friends and relatives, and I thought they were real joy.

Well, let me just share another story with you. You know when I was about your age, I stayed in king Edward VII hall. I had this friend whom I thought was strange. Her name is Jennifer, we're still good friends. And as I walk along the path, she would, if she sees a snail, she would actually pick up the snail and put it along the grass patch. I was like why do you need to do that? Why dirty your hands? It’s just a snail. The truth is she could feel for the snail. The thought of being crushed to death is real to her, but to me it's just a snail. If you can't get out of the pathway of humans then you deserve to be crushed, it’s part of evolution isn't it? What an irony isn't it?

There I was being trained as a doctor, to be compassionate, to be able to empathise; but I couldn't. As a house officer, I graduated from medical school, posted to the oncology department at NUH. And, every day, every other day I witness death in the cancer department. When I see how they suffered, I see all the pain they went through. I see all the morphine they have to press every few minutes just to relieve their pain. I see them struggling with their oxygen breathing their last breath and all. But it was just a job. When I went to clinic every day, to the wards every day, take blood, give the medication but was the patient real to me? They weren't real to me. It was just a job, I do it, I get out of the ward, I can't wait to get home, I do my own stuff.

Was the pain, was the suffering the patients went through real? No. Of course I know all the medical terms to describe how they feel, all the suffering they went through. But in truth, I did not know how they feel, not until I became a patient. It is until now; I truly understand how they feel. And, if you ask me, would I have been a very different doctor if I were to re-live my life now, I can tell you yes I will. Because I truly understand how the patients feel now. And sometimes, you have to learn it the hard way.

Even as you start just your first year, and you embark this journey to become dental surgeons, let me just challenge you on two fronts.





Inevitably, all of you here will start to go into private practice. You will start to accumulate wealth. I can guarantee you. Just doing an implant can bring you thousands of dollars, it's fantastic money. And actually there is nothing wrong with being successful, with being rich or wealthy, absolutely nothing wrong. The only trouble is that a lot of us like myself couldn't handle it.

Why do I say that? Because when I start to accumulate, the more I have, the more I want. The more I wanted, the more obsessed I became. Like what I showed you earlier on, all I can was basically to get more possessions, to reach the pinnacle of what society did to us, of what society wants us to be. I became so obsessed that nothing else really mattered to me. Patients were just a source of income, and I tried to squeeze every single cent out of these patients.


A lot of times we forget, whom we are supposed to be serving. We become so lost that we serve nobody else but just ourselves. That was what happened to me. Whether it is in the medical, the dental fraternity, I can tell you, right now in the private practice, sometimes we just advise patients on treatment that is not indicated. Grey areas. And even though it is not necessary, we kind of advocate it. Even at this point, I know who are my friends and who genuinely cared for me and who are the ones who try to make money out of me by selling me "hope". We kind of lose our moral compass along the way. Because we just want to make money.

Worse, I can tell you, over the last few years, we bad mouth our fellow colleagues, our fellow competitors in the industry. We have no qualms about it. So if we can put them down to give ourselves an advantage, we do it. And that's what happening right now, medical, dental everywhere. My challenge to you is not to lose that moral compass. I learnt it the hard way, I hope you don't ever have to do it.


Secondly, a lot of us will start to get numb to our patients as we start to practise. Whether is it government hospitals, private practice, I can tell you when I was in the hospital, with stacks of patient folders, I can't wait to get rid of those folders as soon as possible; I can't wait to get patients out of my consultation room as soon as possible because there is just so many, and that's a reality. Because it becomes a job, a very routine job. And this is just part of it. Do I truly know how the patient feels back then? No, I don't. The fears and anxiety and all, do I truly understand what they are going through? I don't, not until when this happens to me and I think that is one of the biggest flaws in our system.

We’re being trained to be healthcare providers, professional, and all and yet we don't know how exactly they feel. I'm not asking you to get involved emotionally, I don't think that is professional but do we actually make a real effort to understand their pain and all? Most of us won’t, alright, I can assure you. So don't lose it, my challenge to you is to always be able to put yourself in your patient's shoes.

Because the pain, the anxiety, the fear are very real even though it's not real to you, it's real to them. So don't lose it and you know, right now I'm in the midst of my 5th cycle of my chemotherapy. I can tell you it’s a terrible feeling. Chemotherapy is one of those things that you don't wish even your enemies to go through because it's just suffering, lousy feeling, throwing out, you don't even know if you can retain your meals or not. Terrible feeling! And even with whatever little energy now I have, I try to reach out to other cancer patients because I truly understand what pain and suffering is like. But it's kind of little too late and too little.




You guys have a bright future ahead of you with all the resource and energy, so I’m going to challenge you to go beyond your immediate patients. To understand that there are people out there who are truly in pain, truly in hardship. Don’t get the idea that only poor people suffer. It is not true. A lot of these poor people do not have much in the first place, they are easily contented. for all you know they are happier than you and me but there are out there, people who are suffering mentally, physically, hardship, emotionally, financially and so on and so forth, and they are real. We choose to ignore them or we just don't want to know that they exist.

So do think about it alright, even as you go on to become professionals and dental surgeons and all. That you can reach out to these people who are in need. Whatever you do can make a large difference to them. I'm now at the receiving end so I know how it feels, someone who genuinely care for you, encourage and all. It makes a lot of difference to me. That’s what happens after treatment. I had a treatment recently, but I’ll leave this for another day. A lot of things happened along the way, that's why I am still able to talk to you today.

I'll just end of with this quote here, it's from this book called Tuesdays with Morris, and some of you may have read it. Everyone knows that they are going to die; every one of us knows that. The truth is, none of us believe it because if we did, we will do things differently. When I faced death, when I had to, I stripped myself off all stuff totally and I focused only on what is essential. The irony is that a lot of times, only when we learn how to die then we learn how to live. I know it sounds very morbid for this morning but it's the truth, this is what I’m going through.

Don’t let society tell you how to live. Don’t let the media tell you what you're supposed to do. Those things happened to me. And I led this life thinking that these are going to bring me happiness. I hope that you will think about it and decide for yourself how you want to live your own life. Not according to what other people tell you to do, and you have to decide whether you want to serve yourself, whether you are going to make a difference in somebody else's life. Because true happiness doesn't come from serving yourself. I thought it was but it didn't turn out that way.

Also most importantly, I think true joy comes from knowing God. Not knowing about God – I mean, you can read the bible and know about God – but knowing God personally; getting a relationship with God. I think that’s the most important. That’s what I’ve learnt.




So if I were to sum it up, I’d say that the earlier we sort out the priorities in our lives, the better it is. Don’t be like me – I had no other way. I had to learn it through the hard way. I had to come back to God to thank Him for this opportunity because I’ve had 3 major accidents in my past – car accidents. You know, these sports car accidents – I was always speeding , but somehow I always came out alive, even with the car almost being overturned. And I wouldn’t have had a chance. Who knows, I don’t know where else I’d be going to! Even though I was baptised it was just a show, but the fact that this has happened, it gave me a chance to come back to God.

Few things I’d learnt though:
1. Trust in the Lord your God with all your heart – this is so important.
2. Is to love and serve others, not just ourselves.

There is nothing wrong with being rich or wealthy. I think it’s absolutely alright, cos God has blessed. So many people are blessed with good wealth, but the trouble is I think a lot of us can’t handle it. The more we have, the more we want. I’ve gone through it, the deeper the hole we dig, the more we get sucked into it, so much so that we worship wealth and lose focus. Instead of worshipping God, we worship wealth. It’s just a human instinct. It’s just so difficult to get out of it.

We are all professionals, and when we go into private practise, we start to build up our wealth – inevitably. So my thought are, when you start to build up wealth and when the opportunity comes, do remember that all these things don’t belong to us. We don’t really own it nor have rights to this wealth. It’s actually God’s gift to us. Remember that it’s more important to further His Kingdom rather than to further ourselves.

Anyway I think that I’ve gone through it, and I know that wealth without God is empty. It is more important that you fill up the wealth, as you build it up subsequently, as professionals and all, you need to fill it up with the wealth of God.





Katakanlah, “Dialah Allah, Yang Maha Esa. Allah adalah Tuhan yang bergantung kepada-Nya segala sesuatu. Dia tidak melahirkan dan tidak pula dilahirkan; tidak pula ada seorang pun yang setara dengan-Nya.” (QS al-Ikhlas [112]: 1-4)



nota:  penangan new world order

kita orang melayu islam sentiasa dimomokkan dengan kata2 sihir bodoh dan malas walaupun pada hakikatnya kita adalah dari keturunan satu bangsa yang bijak,  berani, rajin dan bertamadun tinggi
dari situ kita sentiasa rasa sangat ketinggalan dari segi material dan kewangan

tetapi walaubagaimanapun, dengan secebis iman senipis kulit bawang yang masih tersisa, melalui pengorbanan para pejuang agama yang tidak pernah kenal putus asa dengan sokongan pihak penguasa yang juga sentiasa memberi ruang dan peluang untuk pembangunan dalam pelbagai bidang - ekonomi, pendidikan dll - kita dididik untuk sentiasa bersyukur dan terus berusaha walaupun terpaksa bersaing dengan kaum2 lain di bumi bertuah ini

yup.....dalam kita merangkak2 mencari kembali jati diri, kita masih ada dan akan sentiasa ada Tuhan dan Nabi bersama kita, menyemai sifat2 sabar, tabah, redha, kasih-sayang, sopan-santun serta sifat2 baik yang lain

dan bila ada diantara kita yang telah berjaya, mereka menyumbang semula hasil dari nikmat kekayaan melalui sedeqah & amal-jariah kepada sanak-saudara terdekat, orang2 susah & anak2 yatim demi mencari keberkatan dan keredhaan Tuhan serta keselamatan didunia & akhirat

hidup kita tidak akan pernah rasa kosong kerana hasil dari didikan agama dan adat-budaya kita diajar untuk merendah diri, tawaduk, pemurah dan berkasih-sayang terhadap orang lain

orang muda dizaman ini ada berkata "eloklah kalau nak menyombong diri, nanti bila mati, kapankanlah diri sendiri, gali kubur sendiri dan kuburkanlah diri sendiri"
moralnya ialah kita tidak akan dapat hidup untuk menongkat langit selama2nya

walaupun kita kaya-raya dan mungkin tidak memerlukan pertolongan orang lain semasa hidup, namun kita wajib ingat bahawa sekurang2nya kita amat memerlukan bantuan insan lain walau sekali iaitu bila kita dah jadi mayat - kita masih memerlukan orang untuk mandikan, sembahyangkan, kapankan dan kuburkan kita nanti

bangsa2 lain serta orang2 yang beragama lain juga sebenarnya menerima penangan new world order
memang benar mereka diberi ruang-peluang untuk mengaut sebanyak mungkin kekayaan dan kemewahan dengan tujuan menguasai serta memonopoli hasil bumi agar umat islam tidak mendapat tempat dalam kek ekonomi negara dan dunia

namun kekayaan dan kemewahan itu tidak datang secara percuma
ada satu perkara utama yang terpaksa dikorbankan iaitu keyakinan kepada Tuhan Yang Esa serta mengenali makna sebenar sebuah kehidupan didunia ini
maka mereka pun lalai-leka mengejar pangkat-harta-kekayaan sehingga terlupa akan tujuan sebenar kehidupan 

maka kita seharusnya mengambil kesempatan ini untuk mula insaf dan sedar bahawa kita sebenarnya menggalas satu amanah yang sangat besar
apakah amanah tersebut?
amanah itu ialah memperkenalkan Tuhan Yang Maha Esa serta Nabi Yang Mulia kepada insan2 yang masih belum menerima cahaya iman dan islam 
minimun yang boleh kita lakukan ialah mendoakan rakan2 dan kenalan2 yang belum islam semoga Tuhan memberi petunjuk dan hidayah kepada mereka semua