Wednesday 31 October 2012

Ulangkaji ATBM - 13




Assalamualaikum Cikgu Srikandi....

Cikgu Sri, izinkan saya ulangkaji pelajaran ATBM ye..

Saya kopi-pasta nota2 penting dari lecture maya Cikgu ye....


 Friday, August 13, 2010
Bingkisan dari Phnom Penh

##CATATAN CIKGU SRIKANDI

Menikmati waktu senja sambil melihat bayangan menara-menara Angkor Wat begitu mengasyikkan.Saya seakan-akan melihat para jurutera Melayu dan Khmer sedang berbincang di satu sudut untuk merencanakan pelan pembinaan Angkor Wat.Sebagaimana para ahli arkeologi Indonesia dan Kemboja,saya juga dapat merasakan ada kaitan misteri antara Borobudur dan Angkor Wat.Apabila saya membaca dan mempelajari bayangan keturunan Srivijaya (tradisi Khmer menyebutnya sebagai 'Melayu') dalam salasilah istana Angkor,saya baru menyedari tangan-tangan misteri yang membina Borobudur adalah tangan yang sama mewarnai Angkor Wat!

Sebenarnya untuk membicarakan tentang tamadun Melayu,kita kena ingat DUA PERKARA PENTING INI:
1-Tamadun Melayu bukan bermula dari Kerajaan Melaka
2-Tamadun Melayu bukan bermula semata-mata apabila orang Melayu menerima Islam

 Tarian Makyong

Dan perlu diingat,sesungguhnya orang Thai/Siam telah mencedok bahasa dan budaya Mon-Khmer serta Melayu Segenting Kra selama berabad lamanya dan ini dipersetujui sebulat suara oleh pakar sejarah Kemboja (Khmer) dan Thailand sendiri

Saya ingin beritahu satu rahsia.Jika ingin tahu sejarah Kedah,anda mesti belajar sejarah orang Mon.Ada benang-benang merah antara orang Melayu Kedah dengan orang Mon.Terutamanya lenggok bahasa mereka.Ini terjadi selama beratus-ratus tahun malah mungkin beribu tahun.Untuk tahu lebih lanjut,anda kena tahu lebih tentang ilmu linguistik dan sejarah,dan anda akan nampak rahsia antara orang Mon dan Melayu Kedah.Sebagaimana untuk memahami orang Kelantan,anda kena tahu sejarah Langkasuka dan Champa.Dan 'surprise'...jika anda mahu memahami sejarah orang Jawa,anda kena kaji sejarah negeri Kelantan.



Sebenarnya pertanyaan2 tentang kenapa dan mengapa negeri2 melayu di semenanjung ini mempunyai dialek yang berbeza2 telah megetuk2 batu jemala saya untuk membaca semula siri ATBM
Cikgu Srikandi sudah pasti akan berkata bahawa  dia sudah menuliskan penerangan yang panjang lebar dalam siri ATBM dan hanya rajin tak rajin je nak buat ulangkaji

“Jangan malas membaca sejarah diri sendiri…………….!!!! Penat saya keliling dunia demi nak mencari kebenaran sejarah mala-yu, sampai tebal muka saya berhadapan dengan Pong dan Nari yang amat berbangga dengan sejarah negara masing2……….”

“Pong itu akhirnya mengaku bahawa bangsa khom ciptaan mereka itu sebenarnya adalah orang mala-yu…..”

“Begitu juga dengan nari, akhirnya dia juga terpaksa mengaku bahawa mera, puteri yang menurunkan bangsa khmer itu juga berdarah malayu………………”

Begitulah agaknya omelan  cikgu srikandi bila dia  dah naik marah…..sowi arr….wokay….wa baca lagi lor….


Isu dialek ini timbul bila saya terpaksa berhadapan dengan dua orang rakan sejawat yang berasal dari kedah dan kelantan

Si kelantan tu memang mengaku lidahnya itu sudah kaku untuk  berdialek selain kelantan
Sampai ke akhirnya pun dia tetap akan berdialek kelantan….kecek omputih pon slang kelate jugok….

Si kedah pula asyik dengan loghat kedahnya dan pasti akan berdialek kedah sampai bila2

Lembah Bujang

Dan si perak ini pun bersumpah bahawa dia tidak akan bercakap menggunakan dialek kedah mahupun dialek kelantan sampai bila2………………sebab saya tak tahu nak ikut/ajuk loghat kedah maupun kelantan……huhuhu (sebenarnya saya tak berminat…..tak tahu kenapa…………..)
Cakap melayu slang cina saya pandailah sampai orang ingat saya cina asli
Tapi bila diajak berbahasa cina…………..saya cepat2  angkat dua  tangan dan mengaku bahawa saya ni melayu…sebab saya pun tak lah reti cakap cina

OK…sekarang saya sudah faham sikit cikguuuuuuuuuuuuu……………….mengapa loghat kedah dan loghat kelantan itu berbeza



Terima kasih MO & Cikgu Srikandi.......

2 comments:

  1. Bangsa MIM...
    Mala, Malai, Malaika, Malaikat...
    Mala, Malac, Malacc, Malacca...
    Mala, Malay, Malays, Malaysia...
    Mala, Malaya...Malayu

    ReplyDelete
  2. wahh..AB..kalau camni...boleh main silang kata SAHIBA guna kata kunci MALA...

    tima kacih AB..!!

    ReplyDelete