Sunday 23 September 2012

Peribadi Melayu



Sebelum meneruskan catatan mengenai peribadi melayu ini, pegangan utama kita ialah Tuhanlah yang menjadikan manusia itu berbangsa2 serta berpuak2. Tujuannya supaya manusia saling kenal-mengenali diantara satu sama lain sambil mengambil pengajaran yang ada. Ia juga menunjukkan betapa Maha Berkuasanya Tuhan dalam mewujudkan kepelbagaian (diversity) dalam penciptaan makhluk bernama manusia. Titik.

Saya sering mengingatkan diri serta rakan2 dalam membincangkan karakter2 bangsa utama yang ada di Tanah Melayu. Kita bukan mahu bersikap rasis tetapi kita patut menyedari bahawa setiap bangsa itu mempunyai kelebihan dan kekurangan tersendiri (sudah semestinya Tuhan jugalah yang telah menciptakan sebegitu rupa).

Secara amnya, sifat baik/buruk sesuatu bangsa bukan sahaja diakui oleh bangsa2 lain yang berinteraksi dengan mereka, malahan diakui sendiri oleh orang2 dari bangsa tersebut.

Saya kemukakan kenyataan diatas supaya kita faham dan sedar bahawa banyak ruang serta peluang boleh diambil untuk saling lengkap-melengkapi diantara bangsa2 ini demi kebaikan  bersama.
Ini supaya terbina sifat yakin diri pada bangsa yang sentiasa rasa mereka itu lemah, juga untuk wewujudkan sifat hormat kepada bangsa lain kepada bangsa yang selalu rasa mereka itu lebih baik karakternya.

Hasad dengkinya orang m, bukan saja diakui oleh bangsa lain, bahkan disokong oleh orang2 dari bangsa m sendiri.
Begitu juga dengan sikap lemah-lembut serta diplomasi bangsa m.
Lemah-lembut serta diplomasi dalam melakukan kebaikan, bahkan juga dalam hal2 melakukan kejahatan.

Kerana hasad dengki dengan perniagaan A contohnya, B tidak akan terus menyerang A secara berhadapan (tidak manis kalau mengikut adat budaya, nampak sangat B itu tamak dan rakus). B yang berniat jahat selalunya akan menggunakan ilmu hitam (secara sembunyi2 pastinya) agar hidup keluarga A tidak tenang seperti mengganggu emosi anak perempuan A agar sentisa meracau. Maka bermulalah episod kelam-kabut dalam keluarga A sehingga mungkin akan menjejaskan perjalanan perniagaan mereka. Itulah sikap "diplomasi" orang m dalam melaksanakan sesuatu kejahatan. Kita biasa dengar cerita2 begini bukan..??

Diplomasinya bangsa m memang sudah terkenal seantero dunia. Jika boleh, pertumpahan darah sangat mahu dielakkan. Selagi boleh dibawa berbincang, ditimbang-tara, maka orang m akan melakukannya.
Namun diplomasi orang m pun ada sempadannya, bila ia melibatkan maruah serta kedaulatan agama dan negara, maka orang m yang nampak lemah lembut itu boleh saja bertukar menjadi harimau ganas yang menyerang hingga ke titisan darah terakhir. "Gila" dan "amok" perjuangannya diakui oleh tentera2 barat sendiri.

Runtuhnya Kota Melaka bukan kerana bangsa m tidak gagah berjuang pada waktu itu, namun sifat hasad dengki serta khianat orang m keatas bangsa mereka sendiri (serta faktor2 lain) telah meruntuhkan kota yang mereka bina selama ini. Biasa dengar bukan...??

Bagaimana agaknya hubungan bangsa m sesama mereka di waktu ini?? Saling berkasih-sayangkah?? Atau saling berdengkikah?? Mahukah kita melihat "Kota Melaka" runtuh buat kali kedua hanya dengan asbab sifat saling berdengki itu tadi..?? Bagaimana tahap siap-siaga serta kesetiaan para wira kita dalam mempertahankan maruah serta kedaulatan agama dan negara..?? Perlu diakui bahawa merekalah benteng utama dan terakhir untuk mempertahankan apa yang kita ada sekarang ini. Namun imej mereka juga selalu saja diusik sejak akhir2 ini bukan..?? Kenapa agaknya ya...??


Shahpaskal ada menulis bahawa negara Cina sanggup menghadiahkan sepasang panda kepada kerajaan Malaysia semata2 kerana menghormati diplomasi, setiakawan serta pendirian pemerintah bangsa m ke atas hal2 yang berkaitan hubungan dua-hala (Walaupun sebenarnya pemerintah bangsa m juga sedang berusaha mendapatkan hak ke atas Kepulaun Spartly yang menjadi pertikaian seperti juga negara Cina, Filipina, Vietnam serta negara2 lain yang berkepentingan). Selat Melaka itu selamanya Tuhan taqdirkan menjadi penghubung utama perdagangan timur dan barat. Tradisi yang diwarisi semenjak dari kerajaan2 terdahulu, Kerajaan Lemuria, Kerajaan MU, Raja Matahari, Raja Perahu, Raja2 purba, Raja2 Sriwijaya, Raja2 Melaka sehinggalah kepada Raja2 Tanah Melayu dan terkini Yang DiPertuan Agong dibawah naungan kerajaan Malaysia. Bersengketa di Selat Melaka dan sekitarnya akan merugikan semua pihak. Berdamai dengan kerajaan bangsa m adalah langkah terbaik (walaupun mungkin dalam keadaan terpaksa).

Satu perkara yang perlu diambil berat ialah tentang cara bagaimana mahu mengambil hati, memberi pengajaran dan teguran dengan cara paling efektif kepada bangsa m. Secara semula jadi (yang dijadikan Tuhan), bangsa m ini amat peka dan prihatin orangnya kepada perubahan sekeliling. Mereka punyai hati yang sensitif, amat perasa, kuat berfikir (sebenarnya), disamping pemalu juga orangnya (sepatutnya). Sebab itu Tuhan datangkan pendakwah2 yang berkarisma tinggi, berakhlak mulia, dermawan, jutawan lagi hebat peribadi bagi menyampaikan syiar Islam ke nusantara. Dengan hanya melihat seorang alim bersolat, maka seorang raja melayu (yang belum Islam pada waktu itu) tertarik dengan perlakuan tersebut, lantas mengutus surat kepada gabenor Islam di Timut Tengah agar mengajar baginda (serta rakyat jelata) tentang ajaran agama yang baru dilihatnya itu.



Engkau berbuatlah semaksima dan sesungguh yang mungkin dalam setiap tugasanmu, beri contoh tauladan terbaik, paling baik dan yang baik2 saja kepada anak2 bangsa m, maka mereka itu melihat, menilai serta akan menerima perbuatanmu itu (didalam hati). Mereka amat perlukan contoh2 yang ikhlas, kerana bangsa m juga adalah orang2 yang berkemampuan untuk 'detect' keikhlasan seseorang. Sebab itu wujudnya peribahasa 'bila bercakap biarlah serupa bikinnya'. Jika tidak jujur, maka kita akan ditertawakan oleh bangsa m. Membebel kepada bangsa m pula adalah kurang efektif, kerana mereka juga petah dalam berkata2. Membebel serta 'meracau2' mengutuk, mencerca bangsa m hanya akan menjauhkan mereka dari diri kita. Walaupun tahu mereka itu bersalah, tetapi bangsa m tidak mahu dihina diatas kelemahan dan kekurangan mereka. Tunjukkan contoh tauladan terbaik, maka bangsa m akan mudah untuk mengikutinya. Walaupun ada orang dari bangsa m yang berhasad-dengki, namun dengan kejujuran serta keikhlasan (dengan pertolongan dan izin dari Tuhan) dapat mematahkan unsur2 jahat mereka.

Diplomasinya bangsa m ini menjadi asbab masih wujudnya raja2 bangsa m sehingga kini, bukan seorang tetapi ramai; perlis, kedah, kelantan, terengganu, perak, selangor, pahang, n9 serta johor (termasuk brunei). Hilangnya raja2 di pulau pinang, melaka dan singapura (termasuk sabah dan serawak) adalah juga diatas diplomasi bangsa m yang sanggup melepaskan (mengorbankan) sebahagian harta mereka demi supaya tidak hilang kesemuanya (juga kerana faktor2 lain).

Diplomasinya bangsa m hingga sanggup menerima bangsa2 lain menjadi warganegara demi tidak mahu terhapus terus bangsa ini di tanah airnya sendiri. Diplomasinya bangsa m hingga komunis yang ganas terpaksa berdamai dengan mereka demi untuk tidak perlu berperang dengan bangsa m ini hingga ke akhir dunia (perang sampai kiamat pun bangsa m tidak akan sekali2 menyerah kalah kepada komunis yang jelas ganas serta menyekutukan Tuhan).

Diplomasinya bangsa m sehingga Nabi yang mulia ada memberitahu bahawa ahli keluarga yang bakal diburu oleh musuh selepas kewafatan baginda akan melarikan diri dan selamat dibawah naungan sekelompok bangsa di sebelah timur (bangsa m). Mereka berasimilasi dengan bangsa m bukan saja dikalangan rakyat jelata, bahkan dalam linkungan raja2 dan pemerintah demi meneruskan kesinambungan ajaran Islam yang dibawa oleh Nabi yang penyayang.


Ubat untuk hasad dengkinya bangsa m sesama mereka, maka kembalilah kepada keyakinan bahawa rezeki itu Tuhan yang punya. Mintalah kepada Tuhan supaya dibuka pintu rezeki seluas2nya didarat, dilaut, diudara serta dimana2 saja dengan asbab bangsa m itu melakukan amal soleh kepada Tuhannya.

Diplomasinya bangsa m itu menunjukkan Maha Berkuasa Tuhan dalam menciptakan karakter bangsa2 didunia. Diplomasi kerana ada amanah yang Tuhan pikulkan keatas bahu bangsa m.

~ Maafkan saya jika ada yang tidak tepat serta sila perbetulkannya kerana saya dalam proses untuk mengenali semula bangsa saya sendiri.

8 comments:

  1. "Kenalilah dirimu rata-rata..." wahai sekalian penanggung rahsia..

    Disitu ada pemula cerita.
    Disitu ada jalan cerita..
    Disitu ada penamat cerita...

    Moga dalam 'permainan' ini kitalah juaranya. Pulangnya nanti dengan rasa dan senyum puas...
    tenang...nan damai..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sdr .

      dalam pelbagai ilmu yang ada....
      rupa2nya ilmu mengenal diri sendiri itulah
      yang paling penting & terpenting sekali

      kita lebih so called kenal customer kita, pesaing kita, rakan niaga kita, musuh kita dan sekian byk lagi
      'orang lain'
      namun kita selalu saja meninggalkan diri sendiri
      terkapai2, teroleng2 sendirian & terbiar di lautan
      luas nan ganas

      dan boleh saja kita masih tersenyum (tersengeh2)
      seolah kitalah juara telek kelemahan orang lain
      tapi sebenarnya hakikat diri sendiri pun entah kan tahu entahkan tidak....

      "kenalilah dirimu rata-rata"

      Delete
  2. salam sejahtera semua,

    terbaikkkk....mmg best baca...timbul rasa sayang dengan bangsa sendiri...:)

    ps:sdr Wangsa,teruskan menulis,annur sokong....padat dengan isi dan teguran halus...

    ReplyDelete
    Replies
    1. annur.....'teguran halus'...hehehe....

      sayalah tu yang amat perlukan teguran halus mulus
      sebabnya...bila orang marah saya , saya akan marah
      orang tu balik dan nak je tanya - kenapa tegur saya dengan kasar ?? - walaupun saya salah - tak boleh ke tegur baik2...

      tapi sebenarnya...bila orang marah tu....indirectly Tuhanlah yang hantar orang tu utk memberi peringatan kepada diri yg sering lalai dan lupa

      Delete
  3. Wangsa = Bangsa bersifat seperti harimau

    Sekali pandang nampak jinak n comel mcm kucing.... kucing siam.

    dua kali pandang nampak garang n gagah mcm singa...singa arab.

    Melayu = MEmiliki sifat Malu, Lawa lagi AYU.....

    ReplyDelete
  4. Replies
    1. annur....puteri jalanan melayu yg amat pemalu lagi ayu
      bermata kuyu muyu...

      Delete
    2. AB - haiwan famili kucen
      tu sebab agaknya melayu ni sinonim dengan harimau
      'alim2 kucen' - lemah lembut, manja tapi penuh dengan tipu muslihat
      anyway - tipu muslihat/berstrategi - diplomasinya bangsa m dlm pelbagai perkara - hubungan dua hala, keselamata dll

      Delete