Wednesday 21 December 2011

Fikiran Dan Emosi

** Petikan dari artikel Tuan Haji Helmi – terima kasih Tuan Haji...
Baca selanjutnya: 
http://syurgadidunia.blogspot.com/2009/04/berfikir-ikut-rasa-biologi-khusyuk.html#ixzz1hEs9YOs5




Setiap apa yg kita alami dari semua deria samada penglihatan, bau, rasa, sentuh dan sebagainya akan membenihkan pemikiran diotak, ini termasuk juga pemikiran yg timbul dr imaginasi.

Disebabkan oleh "fikiran" tadi juga otak (terutamanya hypothalamus) akan merembes bahan kimia tertentu yang dipanggil "ligand", bahan kini pula boleh dibahagi kepada 3 iaitu, neurotransmitter, steroid dan juga peptide.

Dari tiga jenis ligand tersebut, yang paling banyak sekali adalah peptide yang jumlahnya hampir 95% dari keseluruhan ligand tersebut.

Peptide adalah kimia emosi yang kita hasilkan dari pemikiran kita dan memberi rasa, emosi atau perasaan terhadap sesuatu kejadian tersebut.

Kesemua ligand ini adalah protein yang terbentuk dari rangkaian asid amino dan ia boleh dikatakan kimia yg dirembes oleh organ2 atau sel2 tertentu (terutamanya otak dan bahagian yg paling byk terdapatnya peptide & receptor adalah di frontal lobe) untuk tujuan komunikasi antara organ2 dan sel2, komunikasi ini adalah untuk membolehkan sel2 badan menjalankan fungsi badan yg selanjutnya mengikut apa yg kita tafsirkan
tentang sesuatu kejadian itu.

Semua sel didalam badan kita hidup sebagai komuniti dan mereka berkomunikasi menerusi peptide dan juga menerusi sistem saraf.

Semua emosi /rasa /perasaan itu ada kimia2nya sendiri, gembira, bersyukur, takut, gelisah, dengki, cemburu, ghairah, curang dan pelbagai lagi, kimia ini juga boleh bergabung antara satu sama lain membentuk kimia yg lain seperti takut dan cemburu, ghairah dan curang dan sebagainya.

No comments:

Post a Comment